Press release KunstRAI

KunstRAI, Art Amsterdam, 17-22 april 2019, Only Women, Rademakers Gallery Amsterdam, stand 15.

 

PERSBERICHT ONLY WOMEN

 

Only Women. De titel spreekt voor zich. Rademakers Gallery toont tijdens de KunstRAi Art Amsterdam alleen werk van vrouwelijke kunstenaars. Zowel van Cathalijn Wouters, Preta Wolzak en Barbara Nanning, als wel van jongere kunstenaars zoals Maayke Schuitema, Florentijn de Boer en Joana Schneider en van twee nieuwe talenten: Colette Vermeulen en Sophie Steengracht.

 

Rademakers Gallery toont een spannende mix van uiteenlopende kunstenaars die met verschillende materialen en technieken een diversiteit aan kunstwerken tonen. Daar doorheen loopt een kenmerkende rode draad: ze zijn getalenteerd en vrouw.

 

De soloshow is voor Cathalijn Wouters (1955) die in haar werk een grote verscheidenheid aan technieken en materialen gebruikt, zoals olieverf op doek en inkt op papier, waarbij ze tevens de relatie tussen verschillende technieken onderzoekt. Een belangrijk thema dat opduikt in haar naakte mensfiguren is het vinden van subtiele overeenkomsten tussen schijnbare visuele contrasten, zoals die tussen het poëtische en het robuuste en tussen de klassieke schilderkunst en een intuïtieve schets. Voor Wouters is een tekening een verlengstuk van een gedachte; met een paar lijnen legt ze een houding, een gebaar vast.

 

Rademakers Gallery toont voor het eerst twee nieuwe talenten: Sophie Steengracht (1991) en Colette Vermeulen. De multidisciplinaire kunstenaar en ontwerper Colette Vermeulen, werkte na haar afstuderen in 2009 aanvankelijk als modeontwerper voor grote merken als Acne, Roksanda en Emanuel Ungaro. Toen ze ontdekte dat het vervaardigen van collages van papier een spontane en directe manier bleek te zijn om zich uit te drukken, experimenteerde ze met dit medium. In haar collageachtige landschappen met heldere vormen, rijke kleuren en texturen, zijn haar fascinaties voor het handgemaakte, ambachtelijk, en de pure, bijna rauwe gescheurde en geknipte materialen duidelijk zichtbaar. 

 

Sophie Steengracht (1991) maakt kleurrijke schilderijen, muurschilderingen, tekeningen, foto’s, etsen en objecten waarin mythologie, magisch realisme, transformatie en de relatie tussen de mens en de natuur de boventoon voeren. In sprookjesachtige, kleurrijke en uitbundige werken toont ze de nietigheid van de mens te midden van de overweldigende biodiversiteit van het tropisch regenwoud in de Peruaanse Andes, een jungle van uitbundig groeiende bomen en planten die als botanische tuinen op de wolken lijken te drijven, bloemen en tropische vogels.

 

Maayke Schuitema (1974) werkt weer voornamelijk in zwart-wit. Haar enorme linosneden worden met de hand afgedrukt op Kozo-papier, dat speciaal voor haar wordt gemaakt in Kochi in Japan.
De linoprints met toetsen van acrylverf en potlood, refereren aan zwart-witfotografie, de affichekunst en zelfs strips. Haar huidige werk is indringender en directer dan ooit en leest dan ook meer als een pamfletachtige biografie waarbij de kunstwerken het delicate evenwicht tussen privé en publiek reflecteren; haar rol als dochter van een bipolaire moeder, haar eigen moederschap, positie als kunstenaar, als partner en haar betrokkenheid bij de vrouwenbeweging.

In zwarte grafische lijnen zet ze naakte vrouwen neer in gracieuze, expressieve lichaamshoudingen, die onontkoombaar de aandacht trekken. Niet als lustobject, maar als krachtige, sensuele, en uitgesproken individuen.

 

Joana Schneider (1990), gebruikt haar achtergrond als textiel- en modevormgever om enorme maskers te creëren. Met touw van gerecycled polypropyleen en garens van gerecyclede PET-flessen maakt ze een serie getiteld Totem. Krachtig gevormde koppen met dramatische, theatrale en clowneske uitdrukkingen, dragen stuk voor stuk de sporen van hun eerdere leven in de zee.

Schneider verbleef dagen in de haven van Katwijk waar ze zich liet inspireren door de vissers en de visnetvlechters, wiens technieken en het ambacht ze vertaalde in een eigentijdse textieltechniek. De visnet- en touwvlechters werden zowel haar leermeesters als leveranciers van hun restmateriaal.

 

Florentijn de Boer gebruikt weer haar handen als gereedschap om met oliepastel zowel solide als vloeibare streken aan te brengen op het bewust zichtbaar gehouden ruwe linnen. Ze voegt het uiterlijk van het canvas samen met de kronkelende en dansende vormen, en zo creëert ze levendige, energieke, associatieve voorstellingen vol beweging en kleur. De geschilderde illusies zijn een reis voor het oog; door te kijken vloeit de innerlijke ervaring geleidelijk over in een fysieke waarneming.

 

Meer vrouwelijke kunstenaars tijdens de volgende tentoonstelling van Only Women. Rademakers Gallery toont van van 6 juni t/m 12 juli 2019 werken van Lita Cabellut, Maayke Schuitema, Joana Schneider, Barbara Nanning en Colette Vermeulen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie en/of beeldmateriaal:

Rademakers Gallery

KNSM-Laan 291
1019 LE Amsterdam
Tel: +31 20 622 54 96 Mobile: +31 642 302 293 info@rademakersgallery.com

rademakersgallery.com

of 5