Press release Qade 2019

January 22, 2019

PERSBERICHT

Rademakers Gallery presenteert jong talent tijdens Qade

Rademakers Gallery presenteert twee jonge, talentvolle kunstenaars op de kunstbeurs Qade Solo Project 2019 in de Cruise Terminal in Rotterdam: Florentijn de Boer en Joana Schneider. De een met energieke monumentale olieverfschilderijen, de ander met imense maskers van gerecycled visserstouw.

Tijdens Art Rotterdam Week is Qade (Qontemporary Art and DEsign) een beurs die een breed, verrassend en divers aanbod aan kunst laat zien van een twintigtal Nederlandse galeries. Deze tonen zowel kunstwerken van gerenommeerde kunstenaars en ontwerpers als jong talent.

Rademakers Gallery zet twee onlangs afgestudeerde vrouwelijke talenten in de schijnwerpers. De aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten (KABK) afgestudeerde Florentijn de Boer (Voorburg, 1993), maakt voornamelijk kleurrijke, monumentale schilderijen. Met haar abstracte, dansende landschappen daagt de kunstenaar de kijker uit op een andere, onconventionele manier te kijken en haar werk te ervaren.

Met olieverf op doek schildert De Boer met levendige zowel solide als vloeibare verfstreken energieke, associatieve voorstellingen vol beweging. Zo bestaat een monumentaal schilderij van 2,40 bij tien meter uit zeven verschillende delen die samen een bochtige beweging in twee afzonderlijke richtingen creëren. Door deze beweging voegt kunstenaar het uiterlijk van het canvas samen met de kronkelende vormen op het doek, als een dans in zijn eigen vorm. De geschilderde illusies zijn een reis voor het oog; door te kijken vloeit de innerlijke ervaring geleidelijk over in een fysieke waarneming. 

Joana Schneider (München, 1990), afgestudeerd aan de KABK, richting Textiel en Modevormgeving, maakt kleurrijke werken van formaat, van handgeknoopte wandkleden en dierlijke manden tot maskers van gerecycled touw. Geïnspireerd door vissers en het ambacht van de visnetvlechters, verbleef Schneider dagen in de haven van Katwijk. Hier bestudeerde ze de technieken uit de visnetmakers-industrie, die ze vertaalde in een eigentijdse textieltechniek. De visnet- en touwvlechters werden zowel haar leermeesters als leveranciers van hun restmateriaal.

 Met touw van gerecycled polypropyleen en garens van gerecyclede PET-flessen, creëerde ze enorme maskers die leidden tot haar recente Totem-serie. Krachtig gevormde koppen met dramatische, theatrale en clowneske uitdrukkingen, met namen als  Totem Twin en Totem Schnauzer, dragen stuk voor stuk de sporen van hun eerdere leven in de zee.

 

Rademakers Gallery, stand 18 bij Quade Solo Projects, 6-10 februari 2019, Cruise Terminal, Wilhelminakade 699, Rotterdam. www.qade.nl

 

-----------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie en/of beeldmateriaal:

 

Rademakers Gallery

KNSM-Laan 291

1019 LE Amsterdam

Tel: +31 20 622 54 96

Mobile: +31 642 302 293

info@rademakersgallery.com

www.rademakersgallery.com

of 3