Press release Barbara Nanning

PERSBERICHT

 

Solo-expositie Barbara Nanning bij Rademakers Gallery, van 29 augustus t/m 12 oktober.

Opening 7 september om 15.00.

 

Eeuwige beweging

 

Een pionier in keramiek en glaskunst. Al veertig jaar lang combineert Barbara Nanning het klassieke ambacht met experimenten en innovatief materiaalgebruik tot een geheel eigen vormentaal. Dat wordt nu rijkelijk gevierd. De kunstenares heeft zowel een expositie in het Gemeentemuseum Den Haag: Barbara Nanning – Eeuwige beweging. Veertig jaar keramiek, installaties en glaskunst, van 31 augustus t/m 1 december, alseen solo-expositie bij Rademakers Gallery van 29 augustus t/m 12 oktober.

 

Gelijktijdig verschijnt een monografische studie over haar leven en werk van Titus M. Eliëns, hoofd collecties bij het Gemeentemuseum. Bij beide locaties zal het boek worden gepresenteerd; in het Gemeentemuseum in het Engels en Nederlands, bij Rademakers zijn honderd gesigneerde exemplaren van de Nederlandstalige editie verkrijgbaar.

 

Ook maakt Nanning speciaal voor de galerie een limited edition van negentien stuks van het Epreuve d'artist object (18x19x13 cm). Rademakers Gallery biedt dit verzamelaarsobject bij voorinschrijving aan voor 950 euro. Het bloemvormige object is vervaardigd van Alexandrit-glas, een glassoort die door polarisatie, daglicht of kunstlicht, van kleur verandert. Door toevoeging van het relatief zeldzame en beperkt toegepaste halfmineraal Alexandrit verandert het object van violet (daglicht) naar lichtblauw (kunstlicht).   

 

Barbara Nanning experimenteert al haar hele werkzame leven met kleuren, vormen, en technieken en legt  de essentie van beweging en groei vast in vertilde beelden. Rademakers Gallery toont 25  van die glaswerken uit het (kleur)rijke oeuvre van Nanning. Zoals de objectachtige schalen getiteld Verre églomisé (2002-2019). Sinds 2001 gaat Nanning elk jaar naar Novy Bor in Tsjechië, dat bekend staat vanwege de hoge kwaliteit, de bijzondere kleuren, en de zeer getalenteerde blazers en slijpers zoals haar vaste meesterslijper Aleš Zvěřina. Het vergulden van glas, een vergeten decoratietechniek, past ze in deze serie toe. Het glanzende satijnachtige goud verrijkt letterlijk en figuurlijk de sensuele binnenvormen van de schalen.

 

Het is vaak moeilijk te doorgronden hoe de kunstenaar de intrigerende gelaagde werken heeft vervaardigd als een bouwwerk uit talloze stukjes. Niets is wat het lijkt, ze speelt met beweging, transparantie, de huid, reliëfwerking, en reflectie en absorptie van het licht. Ze zet de kijker regelmatig op het verkeerde been. Soms, net als bijvoorbeeld de kunstenaar Anish Kapoor doet, blijkt een gat in het midden van een glasobject bij nadere bestudering gezichtsbedrog te zijn. Dit is goed te zien in haar opmerkelijke nieuwe serie vervaardigd van het tegenwoordig nog zelden toegepaste uraniumglas. Het glas heeft een groengele kleur die onder ultraviolette straling fluoresceert doordat er als kleurstof een kleine hoeveelheid uraniumdioxide of natriumdiuranaat is toegevoegd.

  

De microscopische kijk op de natuur en bloemvormen zijn vaak een inspiratiebron, zowel op aarde als onder water. Zo bestaat de serie Eeuwige Lente uit wand-, tafel- en vloerobjecten waarvan geblazen en handgevormde melkwitte glazen takken uit polyester afgietsels van knoesten van knotwilgen steken. Andere kleuren glazen sprieten lijken weer op koralen of wuivende zeeanemonen. 

 

Het Gemeentemuseum in Den Haag, de geboortestad van Barbara Nanning, toont een dertigtal veelal bruiklenen uit particuliere collecties en musea, zowel vroegere werken in keramiek, als installaties en glasobjecten. Op verzoek van het museum zijn speciaal voor de tentoonstelling nieuwe objecten gemaakt zoals de werken van uraniumglas.

 

Over Barbara Nanning

Barbara Nanning (1957) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie bij Jan van der Vaart en op de Amsterdamse Rijksacademie. Ze is opgeleid als keramisch vormgever, maar werkt sinds 1995 voor het eerst met glas voor het Nationaal Glas Museum en Royal Leerdam waar ze zeven jaar lang unica maakte. Sinds vier jaar richt ze zich nog louter op glas.

Naast haar kleinere werk, heeft ze geregeld opdrachten voor monumentale werken voor openbare ruimte. Bloemenvormen zijn daarbij een terugkerend onderwerp, zoals de tien keramische bloemknoppen die ze in 1999 maakte voor het Korps Landelijke Politiediensten, en de met bladgoud vergulde bloemen voor de plafonds van schepen van de Holland-Amerikalijn in 2002. Ze won diverse prijzen, haar werk is opgenomen in collecties in binnen- en buitenland, ze exposeerde in talloze musea als het Stedelijk Museum Amsterdam, Princessehof in Leeuwarden en Boijmans- Van Beuningen in Rotterdam, in galeries in Brussel, New York en Tokio, en wordt regelmatig gepresenteerd op beurzen als Design Miami/ Basel en PAN Amsterdam.

 

  

Barbara Nanning bij Rademakers Gallery van 29 augustus t/m 12 oktober 2019.  Ook presenteert Rademakers werk van Barbara Nanning tijdens PAN Amsterdam van 24 november t/m 1 december.

 

Barbara Nanning – Eeuwige beweging  Keramiek, installaties en glaskunst in het Gemeentemuseum Den Haag van 31 augustus t/m 1 december 2019.

 

Nederlandstalige monografie Barbara Nanning - Eeuwige beweging. 40 Jaar keramiek, installaties en glaskunst,  Titus M. Eliëns, Zwolle 2019; ISBN 978 94 6262 255 5; 128 pagina’s; € 22,50. 

Gesigneerde exemplaren zijn te koop in de galerie.

 

Engelstalige monografie Barbara Nanning - Eternal Movement. Forty Years of Ceramics, Installations and Glass Art, Titus M. Eliëns, Zwolle 2019; ISBN 978 94 6262 256 2; 128 pages; € 22,50.

Signed copies can be purchased at the gallery.

 

of 6