HaHaHa: An exhibition about humor in art

13 September - 24 October 2020
Overview

Sinds dada heeft humor een vaste plek gekregen in de kunst. Daarvoor waren er al tal van kunstenaars die absurde, grappige en parodiërende werken maakten, waar Jeroen Bosch, Arcimboldo, en Marcel Duchamp goede voorbeelden van zijn. Hedendaagse kunstenaars Bart Eysink Smeets, Eka Acosta en de vrij recent afgestudeerde Leonie Schneider en Jessi Strixner, balanceren subtiel tussen een lach en een traan. Hun werk is te zien op de tentoonstelling HaHaHa, over humor in de kunst.

 

Designer, kunstenaar, fotograaf en beeldhouwer Bart Eysink Smeets (1988) belicht producten als een broodrooster, drol of stapel zwerfkeien op een nieuwe manier. Hij plaats producten die zo alledaags zijn dat we ze niet zien of er achteloos mee omgaan, op een voetstuk. Daarbij zoekt de kunstenaar naar een vorm om de schoonheid van het gewone te tonen; hij verwerkt in zijn werken een mix van humor en ontroering die bij de kijker exact die emoties oproepen. “Het zijn herkenbare ontwerpen die uitnodigen tot een lach en een traan”, zegt hij. 

 Wat Eysink Smeets doet is kinderlijk spelen met grote mensenspullen, zegt hij. De uit staal vervaardigde Yellow Rocking Chair met in zijn eigen woorden een ‘kinderachtige’ vormentaal, staat dicht bij zijn eigen emoties, zegt hij. “Ik spreek er mijn innerlijke kind mee aan en je kunt er tegelijkertijd de grote mensenwereld mee ontwapenen.” 

Sinds hij enkele jaren geleden met beeldhouwen begon, toont hij ook zijn voorliefde voor het materiaal steen. Hij vervaardigde als eerste een vette drol van Belgisch hardsteen, een voor poep ongebruikelijk materiaal. Hij geeft daarmee iets wat wij vaak met vies associëren zowel iets grappigs als een nieuwe schoonheid mee. 

Ook bracht hij een anderhalve meter hoge steen die in de IJstijd van het Zweedse eiland Oland, in Drenthe terechtkwam, in de auto met aanhanger terug naar huis. Zijn broer, die filmmaker is, heeft er een film over gemaakt die in oktober bij de VPRO wordt uitgezonden. Hij vond het vooral een goede grap, voor de kunstenaar gaat het meer over wat het losmaakt bij mensen, zoals ontroering. Maar ook andere parallellen zijn te trekken: het gaat net zo goed over de vluchtelingenproblematiek, emigratie, onze relatie met de natuur, en zelfs roofkunst. 

 

In de serie Editions maakte Bart Eysink Smeets 'Used Ashtray'. Zoals de titel al verraad is het een gebruikte asbak van goudkleurig polyester in een oplage van vijftig.

 

Houtgesneden sportsok

De in München wonende en werkende kunstenaar Jessi Strixner (1992) heeft zich na het behalen van haar meestertitel, letterlijk losgesneden uit het ambachtelijke houtsnijden en begeeft zich nu in de kunstwereld. Ze vervaardigt uit één stuk hout kledingstukken met een knipoog. Kundig geeft ze het harde hout een gevoel van soepel vallend textiel mee. Net als Bart Eysink Smeets, vertelt ze met gewone, dagelijkse attributen een nieuw verhaal. Haar aan de muur opgehangen houten jasje, bh of sportsok krijgen hiermee een nieuwe iconische waarde. 

Kleurrijke scenes uit een leven

Ook beeldend kunstenaar Leonie Schneider (1993) komt uit München, maar woont in Den Haag. Bijzonder is dat ze, recentelijk afgestudeerd aan de KABK, niet alleen de Stroom Encouragement Award (2018) en de Stroom Invest Award (2018) ontving, maar ook al is genomineerd voor de prestigieuze Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2020. Haar volle en kleurrijke schilderijen vertellen in één beeld een heel familieverhaal. Allerlei karakters brengt ze tot leven in zorgvuldig geconstrueerde scenes die een inkijkje bieden in relationele situaties waarin onder andere macht, schaamteloosheid, geweld, en angst een rol spelen. Maar door de speelse en kleurrijke beeldtaal roepen ze zowel een lach als een traan op.

Works